Dizel s novim akcizama jeftiniji

Bez autora
Mar 20 2011

Problem dvojnih akciza na naftne derivate u Srbiji mogao bi biti rešen ili tako što će se dozvoliti i slobodan uvoz dizela D2 i bezolovnog motornog benzina od 95 oktana koje proizvodi Naftna industrija Srbije ili tako što će se iznos akciza vratiti na nivo pre Nove godine i uskladiti s rastom cena na malo za prošlu godinu. Odluku o tome trebalo bi da donese Ministarstvo finansija kako bi delegacija Srbije (koja 22. marta u Briselu treba da bude na sednici s predstavnicima Evropske komisije) imala spreman odgovor na ovo pitanje, budući da je Evropska komisija konstatovala da je Srbija dvojnim akcizama prekršila Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, kao i jedan član Energetske zajednice.

Dizel s novim akcizama jeftinijiProblem dvojnih akciza na naftne derivate u Srbiji mogao bi biti rešen ili tako što će se dozvoliti i slobodan uvoz dizela D2 i bezolovnog motornog benzina od 95 oktana koje proizvodi Naftna industrija Srbije ili tako što će se iznos akciza vratiti na nivo pre Nove godine i uskladiti s rastom cena na malo za prošlu godinu, saznaje „Politika”.

Odluku o tome trebalo bi da donese Ministarstvo finansija kako bi delegacija Srbije (koja 22. marta u Briselu treba da bude na sednici s predstavnicima Evropske komisije) imala spreman odgovor na ovo pitanje, budući da je Evropska komisija konstatovala da je Srbija dvojnim akcizama prekršila Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju, kao i jedan član Energetske zajednice.

Iako u pismu EK nigde ne stoji datum do kada Srbija treba da reši pitanje dvojnih akciza, upućeni u naftni sektor kažu da ga je Srbija izgleda sama sebi postavila, ne objašnjavajući zašto nam se toliko žuri, pogotovo ako se zna da je rok za dobijanje statusa kandidata EU sredina oktobra.

Upitan šta Srbija dobija ukoliko se problem različitih akciza reši slobodnim uvozom goriva koje proizvodi samo NIS, direktor u privatnoj naftnoj kompaniji „Petrobart-AVIA” Saša Mileusnić kaže da mu ta matematika nije najjasnija, jer svrha liberalizacije tržišta nije da se u Srbiju uvozi gorivo s većim procentom olova i sumpora, već da se stimuliše potrošnja visokokvalitetnog goriva.

Ukoliko ovakva odluka bude doneta, biće jasno da na ovaj način želi da se zaštiti NIS do završetka modernizacije 2012. godine, ali da se ovo neće odraziti na promenu cena goriva.

Problem je što ista ovakva vrsta derivata, bar kada je reč o dizelu D2, ne postoji nigde u okruženju. Postoje derivati koji su višeg „euro četiri standarda” koji se proizvode u Republici Srpskoj i koje vozila u Srbiji mogu da troše.

Ukoliko bi se pak išlo na varijantu vraćanja akciza na nivo pre 31. decembra i usklađivanja s rastom cena na malo od oko 10, 4 odsto, NIS-ovo gorivo bi bilo i dalje najjeftinije, kaže Mileusnić.

Akcize na D2 koje su do nove godine iznosile 30,47 dinara bile bi uvećane na 33,61 dinar, dok bi za benzin umesto 44,7 dinara iznosile 49,3 dinara što znači da benzini za toliko poskupeli. Akciza na domaći benzin od 95 oktana je sada 45 dinara, a za evro premijum od 95 oktana i bezolovni motorni benzin od 98 oktana – 49,5 dinara.

Dakle, dizel i evro dizel bi pojeftinili, a benzin bi s ovim predlogom izjednačavanja akciza bio skuplji.

Mileusnić, međutim, ne vidi logiku da bi se država odricala prihoda u budžet po osnovu dizela budući da je njegova potrošnja znatno veća od benzina.

Upućeni u problematiku kažu da bi se ukoliko prođe predlog da se u potpunosti liberalizuje tržište derivata (time što bi se uvozilo i gorivo koje nije euro pet standarda) ne bi štitio NIS, već građani koji i dalje u najvećoj meri troše gorivo koje proizvodi ova kompanija. Cene ovih derivata su konkurentnije od uvoznog goriva, a to je u ovom času vozačima u Srbiji najvažnije, kaže ovaj izvor.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik